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Jeudi 26 janvier 2017

Intervenant : Léonard MOULIN (INED)

Discutant : Jérôme DEAUVIEAU (ENS)

"Droit d'inscription : les étudiant(e)s doivent ils/elles en faire les frais ?"

 De 11h à 12h30, en salle 11 à l'ENSAE3, avenue Pierre Larousse 92240 Malakoff (Tram T3 : « Porte de Vanves » ou Métro 13 : « Porte de Vanves » ou « Malakoff Plateau de Vanves »)

  Using a natural experiment, a sharp rise in tuition fees in some of the programmes at the University of Paris 9-Dauphine, we study the impact of tuition fees on students’ pathways, and outcomes. We apply an optimal matching method to the national database of students’ registrations (SISE) to define a typology of pathways. We then use a nonordered multinomial logit model to evaluate the impact of the rise in tuition fees on the types of pathways selected by the university. We show that there is a significant impact on these pathways. The increase in tuition fees reduces geographic and social mobility, thereby accentuating the phenomena of social segregation. Furthermore, contrary to what some of the studies assert, the rise does not appear to encourage greater effort: we find no impact on the graduation success rate.

Ce séminaire est organisé par Nicolas ROBETTE (Laboratoire de sociologie quantitative-CREST)